MUZYKA UNIESIEŃ



MUZYKA DO ADAPTACJI FILMOWYCH DZIEŁ HENRYKA SIENKIEWICZA


https://docs.google.com/presentation/d/1vYraiP3JW8gaIBegyW--5ACMGGDSVXaS5uwVsBoaRMc/edit?usp=sharing

Muzyka do adaptacji filmowych dzieł Henryka Sienkiewicza
autor: Piotr Kania doradca z zakresu muzyki

KRZYŻACY

Budowanie napięcia – pożar w Bogdańcu

    Pieśń dziewcząt kontra instrumenty smyczkowe, w tle kotły. Dodatkowej dramaturgii dodaje tremolo na ksylofonie, dialog waltorni z ksylofonem, pozornie nieskładne pochody fletu. Wszystko to połączone z okrzykami ludzi i trzaskającym ogniem spaja się w bardzo ciekawą warstwę muzyczną, która w pełni oddaje dramaturgię sytuacji.

Pożar Bogdańca
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusSExENFZxbHlFXzg/view?usp=sharing

Pieśń Danusi

   Dramatyczny, altowy  głos Danusi w połączeniu z delikatnym dźwiękiem lutni i dodatkowo poruszającym tekstem tworzy piękną całość muzyczną.


Pieśń Danusi
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusT05ETlllMm50SUk/view?usp=sharing

Polowanie na niedźwiedzia

    Solo klarnetu wprowadza nas w mroczną  rzeczywistość polowania. W tle instrumenty smyczkowe techniką pizzicato. Dramaturgii dodaje punktowane brzmienie waltorni. Następnie smyczki w połączeniu z dzwonkami i fortepianem dodatkowo wzmacnia niepokój sytuacji. Grozy dodają gwałtowne dźwięki instrumentów smyczkowych.

Na niedźwiedzia
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusLWpOVk83YTZ5R1E/view?usp=sharing

Jurand daruje życie

    Niskie dźwięki instrumentów smyczkowych połączone z punktowymi dźwiękami fortepianu wzmocnione ksylofonem idealnie z dramatyzmem sytuacji. Dźwięk waltorni i trąbek w kulminacyjnym momencie sceny tworzy nastrój niezwykle podniosły.

Jurand ze Spychowa
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusZDBoRkFzTlZ4czA/view?usp=sharing

Śmierć Danusi

      Klarnet z towarzyszeniem instrumentów smyczkowych oraz subtelne dźwięki harfy tworzą nastrój oddający delikatne usposobienie Danusi. Następnie flet w połączeniu z dzwonkami i dźwięki instrumentów smyczkowych w górnym rejestrze tworzą tło muzyczne dla konduktu żałobnego. Całość kończy się lamentacjami kobiet i uderzeniami mieczy w tarcze.
Śmierć Danusi
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusaE5jWnBBTGltR2c/view?usp=sharing

Bitwa pod Grunwaldem

Sygnałowe rytmy trąbek ciekawie brzmiące w harmonii ze sobą oraz szaleńcze pochody fletu w wysokich rejestrach, wzbogacone tamburynem i trójkątem tworzą idealne tło do scen batalistycznych. Ciekawym zestawieniem jest jeszcze pieśń krzyżaków kontra „Bogurodzica”.


TRANSKRYPCJA ZAPISU Z POCZĄTKU XV WIEKU

Bogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja!
U twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja!
Zyszczy nam, spuści nam.
Kirielejson.

Twego dziela Krzciciela, bożyce,
Usłysz głosy, napełni myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt.
Kirielejson.

Nas dla wstał z martwych syn boży,
Wierzyż w to człowiecze zbożny,
Iż przez trud Bog swoj lud
Odjął diablej strożej.

Przed bitwą

BOGURODZICA



Pole po bitwie

       Niskie tony kontrabasu i wiolonczeli, ponure, jakby fałszywe dźwięki waltorni, dialog skrzypiec i fletu z niskimi dźwiękami fortepianu ukazują w pełni pole po bitwie.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusbWhmbkZzNnRFa28/view?usp=sharing

Pobojowisko po bitwie
Złożenie chorągwi

     Marszowy dialog pomiędzy instrumentami dętymi blaszanymi a kotłem, wzmocniony fortepianem i dysonansami skutecznie wzmacnia atmosferę zwycięstwa po bitwie.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusRnhPdGx3NENsajA/view?usp=sharing

Powrót do Bogdańca

   Subtelne dźwięki harfy przy akompaniamencie instrumentów smyczkowych tworzą atmosferę radości z powrotu do domu, a kończący scenę akord durowy radosne spotkanie Jagienki i Zbyszka.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusLTNZWFFINTY1dGc/view?usp=sharing

Jagienka oczekująca Zbyszka


OGNIEM I MIECZEM


Zamach na Chmielnickiego

            Dysonanse instrumentów dętych blaszanych, wzmocnione brzmieniem ksylofonu, dodatkowo energiczne pochody puzonów dostarczają widzowi wiele emocji.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusaEs2SjdNRUhTcFk/view?usp=sharing


Bohdan Chmielnicki
Spotkanie Skrzetuskiego z Heleną

            Wokaliza na tle harfy dosyć wyraziście zapowiada początek wielkiego uczucia.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusd1loNDNwSDVVOW8/view?usp=sharing


Spotkanie Skrzetuskiego z Heleną
Spotkanie z Bohunem

            Muzyka dość wyraźnie ilustruje zbliżający się konflikt pomiędzy Skrzetuskim a Bohunem. Potężne brzmienie puzonów razem z brzmieniem kotłów skutecznie tworzą podniosłą atmosferę.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusMWRBejB2WUJpLVE/view?usp=sharing


Bohun
Pieść Bohuna i tańce podczas kolacji

            Piękna pieśń ukraińska, śpiewana przez Bohuna jest wyrazem uczucia do Heleny, natomiast w kontekście, jakby w zapowiedzi następuje zwrot akcji. Zaczynają się tańce Skrzetuskiego z Heleną, przy melodii „Na zielonej Ukrainie”, jednocześnie gniew Bohuna potęguje się. Zdenerwowany opuszcza w pośpiechu pomieszczenie i przy akompaniamencie instrumentów dętych blaszanych szybko oddala się.



https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusblEzdlBoRzEtbTQ/view?usp=sharing


Skrzetuski płynie przez Dniepr

Dniepr
Pieśń ukraińska przy prostym akompaniamencie bębnów utrzymana jest w stylistyce muzyki cerkiewnej.

Dumka na dwa serca - clip z Ogniem i mieczem


Powstanie Chmielnickiego

Wjazd Chmielnickiego do Kijowa. Repr. fot. obrazu Mykoły Ivasiuka. Wikimedia Commonsdp
Energiczne pochody puzonów na tle kotłów skutecznie oddają obraz walki. Następnie daje się usłyszeć trąbkę sygnałową, grupę instrumentów smyczkowych z bardzo istotną funkcją tamburyna nadającego rytm.

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusMnF0RnNuNTU0bjA/view?usp=sharing

Bitwa pod Zbarażem


Józef Brandt, Obóz Zaporożców fot. Wikimedia Commons.
Instrumenty dęte blaszane, wzbogacone wokalizą głosów męskich przy szaleńczych pochodach fletowych w wysokich rejestrach tworzą niezwykle autentyczny obraz bitwy. Ponadto słyszymy pochody instrumentów smyczkowych przy akompaniamencie tamburyna.



Śmierć Podbipięty

Juliusz Kossak, Śmierć Podbipięty
Wokaliza głosów żeńskich przy dźwiękach skrzypiec w wysokich rejestrze z uderzeniami w dzwony rurowe tworzą niezwykle podniosłą atmosferę.

Na zielonej Ukrainie






Oddaje niezwykły kunszt kompozytora w trudnej sztuce aranżacji. Idealne proporcje brzmieniowe poszczególnych grup instrumentów. Bardzo trafne pochody fletu piccolo.   

https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusRFNiZ25kQ2E1TUk/view?usp=sharing 

POTOP


Muzyka towarzysząca w filmie


Szybkie pochody smyczkowe wzmocnione dźwiękami fletu. Wyraziste partie waltorni, dialogi fletu ze skrzypcami oraz kotłami, niezwykle melodyjne partie sekcji smyczkowej, dodatkowo wzmocnione dźwiękami fortepianu oraz gwałtownymi dźwiękami instrumentów dętych blaszanych.



Sceny batalistyczne

Bitwa

Instrumenty blaszane, tremolo na ksylofonie, dialogi skrzypiec z trąbkami, tryle na instrumentach dętych drewnianych, wokaliza głosów męskich, na tle sygnałowej trąbki, skutecznie wzmacnia sceny walki. Psalm Szwedów, Bogurodzica, na tle instrumentów dętych przy dźwiękach dzwonów rurowych, charakterystyczne dialogi skrzypiec i kotłów oraz frulato na trąbce, a całość wieńczą wirtuozowskie partie na flecie piccolo.


Pokaz umiejętności jeździeckich

Jazda
Klarnet na tle instrumentów smyczkowych, wesołe pochody klarnetu na tle fortepianu z towarzyszeniem prostych instrumentów perkusyjnych, skoczne rytmy wykonywane na waltorni, tworzą niezwykle spójną całość ze sceną.


Obrona Jasnej Góry

Obrona Jasnej Góry
Pieśni religijne, śpiewy liturgiczne, fanfarowe rytmy wykonywane na instrumentach dętych blaszanych podczas odsłaniania cudownego obrazu.


Scena w kościele


Współbrzmienie klarnetów oddające stylistykę organową, dodatkowo połączone z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych.



AUTORZY MUZYKI DO ADAPTACJI FILMOWYCH DZIEŁ HENRYKA SIENKIEWICZA

I.  KRZESIMIR DĘBSKI 


Krzesimir Dębski
Kompozytor, skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer i producent muzyczny, urodzony w 1953 r.
Studiował w klasie kompozycji Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę pod kierunkiem Witolda Krzemieńskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1980 koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Uczestniczył w wielu festiwalach (w Paryżu, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Montrealu).

Autor  muzyki do adaptacji filmowych dzieł:

„Ogniem i mieczem” oraz „W pustyni i w puszczy”.

Polonez husarii



Polska Orkiestra Muzyki Filmowej - "Polonez Husarii", K. Dębski

Krzesimir Dębski, Suita z filmu "Ogniem i mieczem"


Dumka na dwa serca - clip z Ogniem i mieczem




Polska Orkiestra Muzyki Filmowej - "Pieśń Heleny", K. Dębski


II.  KAZIMIERZ SEROCKI  (1922 – 1981)


Kazimierz Serocki
Kompozytor, pianista, organizator życia muzycznego (festiwali). Studiował w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz fortepian u Stanisława Szpinalskiego .
W latach 1947-48 kontynuował studia w zakresie kompozycji u Nadii Boulanger oraz gry na fortepianie u Lazare'a Levy'ego w Paryżu. W latach 1946-51 występował jako pianista w kraju i za granicą. Od 1952 działał wyłącznie jako kompozytor. Był jednym z organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

Autor muzyki do: „Krzyżaków” i „Potopu”.

Kazimierz Serocki -muzyka z filmu Krzyżacy (1960)  

Krzyżacy – Bitwa (2:28-2:45)



Potop muzyka z filmu Chorągwie Rzeczpospolitej soundtrack music Kazimierz Serocki


Potop - Chorągwie Rzeczpospolitej


III.  ANDRZEJ MARKOWSKI  (1924-1986)


Kompozytor muzyki orkiestrowej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej, dyrygent, uczestnik życia kulturalnego. Podczas Powstania Warszawskiego walczył w szeregach AK. Potem uczęszczał do londyńskiego Trinity College of Music (1946-1947). W okresie 1947-1955 był studentem warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na kierunkach kompozycja i dyrygentura.
Był dyrygentem Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Krakowskiej, dyrygentem filharmonii: wrocławskiej, warszawskiej i łódzkiej.

Autor  muzyki do filmu „Pan Wołodyjowski”.


Pan Wołodyjowski muzyka Ballada stepowa druga (z chórem) soundtrack obrazy 
Józefa Brandta


W stepie szerokim (Pieśń o Małym Rycerzu) W. Kilar



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz