MUZYKA DO ADAPTACJI FILMOWYCH DZIEŁ HENRYKA SIENKIEWICZA
https://docs.google.com/presentation/d/1vYraiP3JW8gaIBegyW--5ACMGGDSVXaS5uwVsBoaRMc/edit?usp=sharing
Muzyka do adaptacji filmowych dzieł Henryka Sienkiewicza
autor: Piotr Kania doradca z zakresu muzyki
KRZYŻACY
Budowanie napięcia – pożar w Bogdańcu
Pieśń dziewcząt kontra instrumenty smyczkowe, w tle kotły. Dodatkowej dramaturgii dodaje tremolo na ksylofonie, dialog waltorni z ksylofonem, pozornie nieskładne pochody fletu. Wszystko to połączone z okrzykami ludzi i trzaskającym ogniem spaja się w bardzo ciekawą warstwę muzyczną, która w pełni oddaje dramaturgię sytuacji.
Pieśń dziewcząt kontra instrumenty smyczkowe, w tle kotły. Dodatkowej dramaturgii dodaje tremolo na ksylofonie, dialog waltorni z ksylofonem, pozornie nieskładne pochody fletu. Wszystko to połączone z okrzykami ludzi i trzaskającym ogniem spaja się w bardzo ciekawą warstwę muzyczną, która w pełni oddaje dramaturgię sytuacji.
![]() |
Pożar Bogdańca |
Pieśń Danusi
Dramatyczny,
altowy głos Danusi w połączeniu z delikatnym
dźwiękiem lutni i dodatkowo poruszającym tekstem tworzy piękną całość muzyczną.
![]() |
Pieśń Danusi |
Polowanie na niedźwiedzia
Solo
klarnetu wprowadza nas w mroczną rzeczywistość polowania. W tle instrumenty
smyczkowe techniką pizzicato. Dramaturgii dodaje punktowane brzmienie waltorni.
Następnie smyczki w połączeniu z dzwonkami i fortepianem dodatkowo wzmacnia
niepokój sytuacji. Grozy dodają gwałtowne dźwięki instrumentów smyczkowych.
![]() |
Na niedźwiedzia |
Jurand daruje życie
Niskie
dźwięki instrumentów smyczkowych połączone z punktowymi dźwiękami fortepianu
wzmocnione ksylofonem idealnie z dramatyzmem sytuacji. Dźwięk waltorni i trąbek
w kulminacyjnym momencie sceny tworzy nastrój niezwykle podniosły.
![]() |
Jurand ze Spychowa |
Śmierć Danusi
Klarnet
z towarzyszeniem instrumentów smyczkowych oraz subtelne dźwięki harfy tworzą
nastrój oddający delikatne usposobienie Danusi. Następnie flet w połączeniu z
dzwonkami i dźwięki instrumentów smyczkowych w górnym rejestrze tworzą tło
muzyczne dla konduktu żałobnego. Całość kończy się lamentacjami kobiet i
uderzeniami mieczy w tarcze.
![]() |
Śmierć Danusi |
Bitwa pod Grunwaldem
Sygnałowe
rytmy trąbek ciekawie brzmiące w harmonii ze sobą oraz szaleńcze pochody fletu
w wysokich rejestrach, wzbogacone tamburynem i trójkątem tworzą idealne tło do
scen batalistycznych. Ciekawym zestawieniem jest jeszcze pieśń krzyżaków kontra
„Bogurodzica”.
TRANSKRYPCJA ZAPISU Z POCZĄTKU XV WIEKU
Bogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja!
U twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja!
Zyszczy nam, spuści nam.
Kirielejson.
Twego dziela Krzciciela, bożyce,
Usłysz głosy, napełni myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt.
Kirielejson.
Nas dla wstał z martwych syn boży,
Wierzyż w to człowiecze zbożny,
Iż przez trud Bog swoj lud
Odjął diablej strożej.
![]() |
Przed bitwą BOGURODZICA |
Pole po bitwie
Niskie
tony kontrabasu i wiolonczeli, ponure, jakby fałszywe dźwięki waltorni, dialog
skrzypiec i fletu z niskimi dźwiękami fortepianu ukazują w pełni pole po bitwie.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusbWhmbkZzNnRFa28/view?usp=sharing
![]() |
Pobojowisko po bitwie |
Złożenie chorągwi
Marszowy
dialog pomiędzy instrumentami dętymi blaszanymi a kotłem, wzmocniony
fortepianem i dysonansami skutecznie wzmacnia atmosferę zwycięstwa po bitwie.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusRnhPdGx3NENsajA/view?usp=sharing
Powrót do Bogdańca
Subtelne
dźwięki harfy przy akompaniamencie instrumentów smyczkowych tworzą atmosferę
radości z powrotu do domu, a kończący scenę akord durowy radosne spotkanie
Jagienki i Zbyszka.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusLTNZWFFINTY1dGc/view?usp=sharing
![]() |
Jagienka oczekująca Zbyszka |
OGNIEM I MIECZEM
Zamach na Chmielnickiego
Dysonanse
instrumentów dętych blaszanych, wzmocnione brzmieniem ksylofonu, dodatkowo
energiczne pochody puzonów dostarczają widzowi wiele emocji.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusaEs2SjdNRUhTcFk/view?usp=sharing
![]() |
Bohdan Chmielnicki |
Spotkanie Skrzetuskiego z Heleną
Wokaliza
na tle harfy dosyć wyraziście zapowiada początek wielkiego uczucia.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusd1loNDNwSDVVOW8/view?usp=sharing
![]() |
Spotkanie Skrzetuskiego z Heleną |
Spotkanie z Bohunem
Muzyka
dość wyraźnie ilustruje zbliżający się konflikt pomiędzy Skrzetuskim a Bohunem.
Potężne brzmienie puzonów razem z brzmieniem kotłów skutecznie tworzą podniosłą
atmosferę.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusMWRBejB2WUJpLVE/view?usp=sharing
![]() |
Bohun |
Pieść Bohuna i tańce podczas kolacji
Piękna
pieśń ukraińska, śpiewana przez Bohuna jest wyrazem uczucia do Heleny,
natomiast w kontekście, jakby w zapowiedzi następuje zwrot akcji. Zaczynają się
tańce Skrzetuskiego z Heleną, przy melodii „Na zielonej Ukrainie”, jednocześnie
gniew Bohuna potęguje się. Zdenerwowany opuszcza w pośpiechu pomieszczenie i
przy akompaniamencie instrumentów dętych blaszanych szybko oddala się.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusblEzdlBoRzEtbTQ/view?usp=sharing
Skrzetuski płynie przez Dniepr
![]() |
Dniepr |
Pieśń
ukraińska przy prostym akompaniamencie bębnów utrzymana jest w stylistyce
muzyki cerkiewnej.
Dumka na dwa serca - clip z Ogniem i mieczem
Powstanie Chmielnickiego
![]() |
Wjazd Chmielnickiego do Kijowa. Repr. fot. obrazu Mykoły Ivasiuka. Wikimedia Commonsdp |
Energiczne pochody puzonów na tle
kotłów skutecznie oddają obraz walki. Następnie daje się usłyszeć trąbkę
sygnałową, grupę instrumentów smyczkowych z bardzo istotną funkcją tamburyna
nadającego rytm.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusMnF0RnNuNTU0bjA/view?usp=sharing
Bitwa pod Zbarażem
![]() |
Józef Brandt, Obóz Zaporożców fot. Wikimedia Commons. |
Instrumenty dęte blaszane,
wzbogacone wokalizą głosów męskich przy szaleńczych pochodach fletowych w
wysokich rejestrach tworzą niezwykle autentyczny obraz bitwy. Ponadto słyszymy
pochody instrumentów smyczkowych przy akompaniamencie tamburyna.
Śmierć Podbipięty
![]() |
Juliusz Kossak, Śmierć Podbipięty |
Wokaliza głosów żeńskich przy
dźwiękach skrzypiec w wysokich rejestrze z uderzeniami w dzwony rurowe tworzą
niezwykle podniosłą atmosferę.
Oddaje niezwykły kunszt kompozytora w trudnej sztuce aranżacji. Idealne proporcje brzmieniowe poszczególnych grup instrumentów. Bardzo trafne pochody fletu piccolo.
https://drive.google.com/file/d/0B2LJpuGlEpusRFNiZ25kQ2E1TUk/view?usp=sharing
POTOP
Muzyka towarzysząca w filmie
Szybkie pochody smyczkowe
wzmocnione dźwiękami fletu. Wyraziste partie waltorni, dialogi fletu ze
skrzypcami oraz kotłami, niezwykle melodyjne partie sekcji smyczkowej, dodatkowo
wzmocnione dźwiękami fortepianu oraz gwałtownymi dźwiękami instrumentów dętych
blaszanych.
Sceny batalistyczne
![]() |
Bitwa |
Instrumenty blaszane, tremolo na
ksylofonie, dialogi skrzypiec z trąbkami, tryle na instrumentach dętych
drewnianych, wokaliza głosów męskich, na tle sygnałowej trąbki, skutecznie
wzmacnia sceny walki. Psalm Szwedów, Bogurodzica, na tle instrumentów dętych
przy dźwiękach dzwonów rurowych, charakterystyczne dialogi skrzypiec i kotłów
oraz frulato na trąbce, a całość wieńczą wirtuozowskie partie na flecie
piccolo.
Pokaz umiejętności jeździeckich
Jazda |
Klarnet na tle instrumentów
smyczkowych, wesołe pochody klarnetu na tle fortepianu z towarzyszeniem
prostych instrumentów perkusyjnych, skoczne rytmy wykonywane na waltorni,
tworzą niezwykle spójną całość ze sceną.
Obrona Jasnej Góry
![]() |
Obrona Jasnej Góry |
Pieśni religijne, śpiewy
liturgiczne, fanfarowe rytmy wykonywane na instrumentach dętych blaszanych
podczas odsłaniania cudownego obrazu.
Scena w kościele
Współbrzmienie klarnetów oddające
stylistykę organową, dodatkowo połączone z akompaniamentem instrumentów
perkusyjnych.
AUTORZY MUZYKI DO ADAPTACJI FILMOWYCH DZIEŁ HENRYKA SIENKIEWICZA
Biografia: http://culture.pl/pl/tworca/krzesimir-debski
![]() |
Krzesimir Dębski |
Kompozytor,
skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer i producent muzyczny, urodzony w 1953 r.
Studiował w
klasie kompozycji Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę pod kierunkiem Witolda
Krzemieńskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1980 koncertował
w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Uczestniczył w wielu festiwalach
(w Paryżu, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Montrealu).
Autor muzyki do adaptacji
filmowych dzieł:
„Ogniem i mieczem”
oraz „W pustyni i w puszczy”.
Polonez husarii
Polska Orkiestra Muzyki Filmowej - "Polonez Husarii", K. Dębski
Krzesimir Dębski, Suita z filmu "Ogniem i mieczem"
Dumka na dwa serca - clip z Ogniem i mieczem
Polska Orkiestra Muzyki Filmowej - "Pieśń Heleny", K. Dębski
II. KAZIMIERZ SEROCKI (1922 – 1981)
![]() |
Kazimierz Serocki |
Kompozytor, pianista, organizator życia muzycznego (festiwali). Studiował w
klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz fortepian u Stanisława
Szpinalskiego .
W latach
1947-48 kontynuował studia w zakresie kompozycji u Nadii Boulanger oraz gry na
fortepianie u Lazare'a Levy'ego w Paryżu. W latach 1946-51 występował jako
pianista w kraju i za granicą. Od 1952 działał wyłącznie jako kompozytor. Był
jednym z organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej
"Warszawska Jesień".
Autor muzyki do: „Krzyżaków” i „Potopu”.
Kazimierz Serocki -muzyka z filmu
Krzyżacy (1960)
Krzyżacy – Bitwa (2:28-2:45)
Potop muzyka z filmu
Chorągwie Rzeczpospolitej soundtrack music Kazimierz Serocki
Potop - Chorągwie Rzeczpospolitej
III. ANDRZEJ MARKOWSKI (1924-1986)
Kompozytor
muzyki orkiestrowej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej, dyrygent, uczestnik
życia kulturalnego. Podczas Powstania Warszawskiego walczył w szeregach AK.
Potem uczęszczał do londyńskiego Trinity College of Music (1946-1947). W
okresie 1947-1955 był studentem warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły
Muzycznej na kierunkach kompozycja i dyrygentura.
Był
dyrygentem Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Krakowskiej, dyrygentem
filharmonii: wrocławskiej, warszawskiej i łódzkiej.
Autor muzyki do filmu „Pan
Wołodyjowski”.
Pan Wołodyjowski muzyka Ballada stepowa druga (z chórem)
soundtrack obrazy
Józefa Brandta
W stepie szerokim (Pieśń o Małym Rycerzu) W. Kilar
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz